In 2020 neemt Auxiliumwerkt je mee in 5 thema’s die een belangrijk onderdeel vormen van de candidate journey-mix: arbeidsmarktcommunicatie, interne organisatie, arbeidsmarktpotentie, recruitment en HR. We starten met tips voor jouw arbeidsmarktcommunicatie.
5 tips voor arbeidsmarktcommunicatie
- Ken je doelgroep die je graag wilt werven voor je organisatie! Met een duidelijke doelgroepanalyse kun je bepalen welke kenmerken van jouw organisatie en vacature aansluiten bij de doelgroep. Door deze te benoemen in de arbeidscommunicatie is de kans groot dat ze aanspreken.
- Wat vertel je over jouw organisatie op een verjaardag? Waarschijnlijk vertel je de dingen die het zo leuk maken om er te werken, vertel je over de dingen waar je trots op bent en waar je blij van wordt. Hoe leuk zou het zijn als toekomstige werknemers om dit horen.
- Wees trots! Dat klinkt heel simpel, maar we zijn in Nederland over het algemeen best bescheiden. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Maar wat is ‘normaal‘ dan in jullie organisatie? Want dat is overal toch écht een beetje anders. En hoewel het bij medewerkers wellicht ‘normaal’ is, zijn het zaken die je als sollicitant toch graag wilt weten
- Maak een eventkalender. Je wilt als organisatie niet alleen online zicht- en vindbaar zijn, maar ook offline. Verbinding met potentiële medewerkers maak je ook door face-to-face contact. Zoek ze op! Vanuit je doelgroepanalyse weet je waar jouw doelgroep zich bevindt, zorg dat je daar als organisatie zichtbaar bent. Sponsor een event waar iedereen naar toe gaat. Publiceer een vakinhoudelijk artikel in een vakblad wat iedereen leest. Sta met een stand op een beurs waar je doelgroep naar toe gaat.
- Arbeidsmarktcommunicatie is de verbinding tussen de doelgroep en jou als organisatie. Dus wees creatief over de wijze van communiceren op een manier die past bij jouw organisatie. Zijn jullie een informele organisatie met regelmatig een tof bedrijfsfeest? Vraag je medewerkers eens om een vlog te maken op een van die feestjes. Of past een vakinhoudelijk artikel in een vakblad beter bij jullie als organisatie? Of misschien gaat het juist over persoonlijk contact en organiseer je een branchespecifieke workshop voor geïnteresseerden.
Eens sparren over de aanscherping van jullie arbeidsmarktcommunicatie en/of de inrichting van de candidate journey? Bel met Laura Reichgelt!