Juist in deze tijd waarin de coronacrisis veel aandacht vraagt van HR-afdelingen en recruiters is het goed om de arbeidsmarktpotentie te onderzoeken.
Eerst is het goed om duidelijk te hebben wat je precies zoekt. Welk profiel past bij de uitdaging die je hebt? Wat moet iemand kunnen? Wat maakt iemand succesvol in de functie? Wat voor type past in het team, in de organisatie, bij deze uitdaging? Welke karaktereigenschappen zie je graag terug bij deze nieuwe medewerker?
Beschrijf alle informatie in een vacatureprofiel. Een goede beschrijving van het gewenste profiel is de basis voor het wervingsplan.
Wat is jouw arbeidsmarktpotentie?
De arbeidsmarkt is groot en omvangrijk, er zit veel potentie in deze markt, maar hoe ziet die er nu echt uit? Hoeveel mensen van jouw profiel zijn er werkelijk? Hoe groot is deze markt? Want je kunt wel het befaamde schaap met 5 poten zoeken, maar als er daar maar 15 personen van zijn in jouw regio zijn en die hebben momenteel allemaal een baan, hoe groot is dan de kans dat 1 van die 15 precies NU een nieuwe uitdaging zoekt? En dat dat dan ook nog exact de uitdaging is die jij hebt openstaan en dat jullie ook precies het bedrijf zijn wat diegene zoekt? Precies…die kans is klein, héél klein.
Dan kun je wellicht beter de keus maken om te kijken of je misschien concessies in je profiel kan maken. Kun je er een profiel voor een schaap met 4,5 poten van maken? Daar zijn er misschien wel 450 mensen van in jouw regio en ook een aantal latent werkzoekenden. De kans dat die latent werkzoekenden na contact met jouw professionele corporate recruiter komen kennismaken is vele malen groter.
Hoe weet je wat de potentie is in de arbeidsmarkt?
Natuurlijk zijn er organisaties die dit voor je kunnen uitzoeken, dan krijg je schitterende rapporten met alle data. Maar heb je dit budget niet gelijk tot je beschikking? Ga dan zelf research doen. Onderstaand een paar praktische tips om de potentie in jouw arbeidsmarkt te ontdekken.
LinkedIn:
LinkedIn is de nummer 1 database voor werkend Nederland. En toegankelijk voor iedereen.
Maak eens een zoekprofiel aan op LinkedIn aan de hand van je vacatureprofiel. Dit doe je door de (gangbare) functietitel in de zoekbalk in te typen en op ‘search personen’ te drukken. Hoeveel resultaten krijg je op deze functietitel? Je kunt ook nog filteren op regio als dit van toepassing is. Ben je benieuwd hoeveel van deze profielen wellicht beschikbaar zijn voor nieuwe uitdaging? Type achter de functietitel: “beschikbaar” of “werkzoekend” of “per direct” en bekijk het resultaat.
Houd er rekening mee dat in de huidige arbeidsmarkt er een grotere groep latent werkzoekenden zijn dan werkloze baanzoekenden.
UWV:
Ook het UWV heeft gratis uitgebreide rapporten over branches, arbeidsmarkt en potentie in de arbeidsmarkt per regio. Je kunt op de website van het UWV deze rapporten gratis downloaden. https://regioinbeeld.uwv.nl/
Opleidingen:
Opleidingen geven ook een indicatie van de grootte van de arbeidspotentie. Hoe meer studenten er jaarlijks afstuderen, hoe groter de potentie in de arbeidsmarkt. Samenwerking tussen organisaties en scholen wordt daarom steeds belangrijker. Veel organisaties willen als eerste de net afgestudeerde talenten een toffe baan aanbieden. De win-win situatie is dat de scholen ook gebaat zijn bij inhoudelijke kennis en ervaring om te zorgen dat hun opleidingen de kwaliteit en inhoud hebben om de studenten goed voor te bereiden op de toekomstige arbeidsmarkt.
Jobsites:
Kijk eens hoeveel soortgelijke vacatures er zijn op jobsites. Hoelang staan deze vacatures al online? Dit geeft inzicht of jouw vacature een profiel betreft waar veel vraag naar is of niet. Wanneer jij een vacature hebt waarvan er ook 255 vacatures in dezelfde regio van openstaan, weet jij dan hoe je je kunt onderscheiden met jouw vacature en organisatie? Wat maakt dat een sollicitant voor jouw organisatie en vacature kiest en niet voor die 254 anderen?
Wanneer er 12.000 (latent) werkzoekenden zijn met een soortgelijk profiel als jouw vacature in de regio, is de kans groot dat je voldoende sollicitaties kan verwachten. Echter kent de huidige arbeidsmarkt vaak eerder een tekort aan (latent) werkzoekenden, wat betekent dat jouw ideale kandidaat kan kiezen uit soortgelijke vacatures en dat je als organisatie ervoor dient te zorgen om transparant, overtuigend en duidelijk te zijn over functie die je open hebt staan en de organisatie als toekomstige werkgever.
Al deze informatie geeft je een indicatie van de potentie in de arbeidsmarkt en de kans dat je je vacature vervult.
De ervaring leert dat hoe kleiner de (latente) potentie in de arbeidsmarkt is, hoe gerichter en proactiever je deze kandidaten dient te bereiken door middel van wervingsinspanningen. En hoe langer het dus duurt om kwalitatieve sollicitaties te ontvangen. Een kleiner aantal sollicitanten kent vaak wel een kortere duur van de sollicitatieprocedure.
Hoe groter de potentie in de arbeidsmarkt, hoe meer kwantitatieve sollicitaties je ontvangt. Veel sollicitaties vraagt meer tijd (en dus geld) voor de selectie. Uit de conversie van de selectie zal de kwaliteit blijken. Meer sollicitanten kenmerkt ook vaak een bredere keus gedurende de sollicitatieprocedure.
Advies nodig om de potentie van de arbeidsmarkt voor jouw organisatie helder te krijgen? Neem contact op met corporate recruitmentspecialist Laura Reichgelt. Recruitment is ons vak.