Arbeidsmarktpotentie is onderdeel van het recruitmentmodel. Recruitment draait goed als HR, Arbeidsmarktpotentie, Arbeidsmarktcommunicatie en Interne Organisatie goed samenwerken. Bekijk hier de werking van ons recruitmentmodel.
Arbeidsmarktpotentie
- Aantal (latent) werkzoekenden
- Bewegingen van de doelgroep(en)
- Tips voor arbeidsmarktpotentie
- Blogs:
Hoe begin je met een goed onderzoek naar de arbeidsmarktpotentie van jouw organisatie? 5 tips om je te inspireren:
- Arbeidsmarktpotentie is niet alleen het aantal (latent) werkzoekenden, maar ook de bewegingen van de doelgroep(en) in kaart brengen.
- Focus op de mogelijkheden en niet de onmogelijkheden. Het gewenste profiel wat je graag wilt werven, onderzoek deze nog eens kritisch. Welke aspecten van dit profiel zou je ook middels opleiden, inwerken en begeleiding kunnen realiseren?
- Bekijk de potentie die er wél is in de arbeidsmarkt. Welke functies/branches zijn gerelateerd aan jouw vacatures? En wat is er dan nodig om deze kandidaten met deze werkervaring, geschikt te maken voor jouw vacatures?
- Bekijk niet alleen het talent wat nu tot de beroepsbevolking behoort, maar ook buiten deze grenzen welk talent er mogelijk beschikbaar is.
- Bekijk de werkzaamheden en de inhoud van een functie, kun je dit anders inregelen zodat het gewenste profiel van de vacature breder wordt? En er dus meer doelgroepen geschikt zouden kunnen zijn en het aantal potentiële talenten groter is?
Inspiratie en advies nodig om het onderzoek naar arbeidsmarktpotentie structureel op te pakken? Neem contact op met Laura Reichgelt van Auxiliumwerkt.