Candidate journey: de belevenis van de sollicitatiereis
In marketingland een bekend fenomeen: de customer journey. Laat de (potentiële) klant ervaren (beleven) hoe een aankoop of dienst kan zijn. Dit is ook toepasbaar voor het selectieproces waarmee je je sollicitanten laat ervaren hoe het is om bij jou te werken.
Candidate journey
In de huidige arbeidsmarkt is het belangrijk om de ‘candidate journey’, zoals dat zo mooi heet, toe te passen. De arbeidsmarkt kent voor veel branches een schaarste. Super fijn als je daar werkzaam in bent. Dat betekent dat je de banen voor het uitkiezen hebt. Je kunt je wensenlijstje bespreken en gewoon kijken wie bereid is daar positief op te antwoorden.
Maar er is ook een keerzijde, goede kandidaten wordt dagelijks niet 1, niet 2 maar gemiddeld wel 6x per dag gebeld/gemaild of via LinkedIn benaderd over nieuwe banen. Ze krijgen van alles voorgeschoteld om hen te verleiden tot een (selectie)gesprek. En als je dan met die potentiële nieuwe medewerkers in gesprek gaat, weet je dat ze veel verwachten (want ze hebben volop keus). Iemand die jouw organisatie heeft uitgekozen als top 3 bedrijf om een kop koffie mee te drinken, is een kans. Dan wil je natuurlijk een onuitwisbare indruk achter laten.
Kandidaatgerichte communicatie
Dat doe je immers ook voor je klanten, die zijn blij om jouw klant te mogen zijn. Super dienstverlening, waanzinnige kwaliteit en een uitmuntende service. In hoeverre vertaal je dit door naar je potentiële nieuwe medewerkers tijdens het selectieproces?
In hoeverre ervaren de mensen die interesse hebben om bij jouw organisatie te komen werken, deze super dienstverlening, kwaliteit en uitmuntende service?
Ik kom bij veel bedrijven waarbij recruitment niet optimaal verloopt. En weet je wat ik doe? Ik ga op zoek naar wat maakt dat jouw organisatie uniek is. Samen bekijken we welke nieuwe medewerkers je graag wilt aantrekken binnen je organisatie.
En we bedenken vervolgens een strategie die aansluit bij de doelgroep die je graag wilt bereiken en uitstraalt wat jij als organisatie zo uniek maakt. Welke reis wil de beste kandidaat voor jouw vacature afleggen zodat hij/zij straks met plezier bij je komt werken? Daarmee gaan we samen aan de slag. Als ‘out of box’ past bij jou als bedrijf, initiëren wij een out of the box candidate journey. Zo ervaar je als potentiële werknemer hoe het is om in jouw organisatie te werken.
En is dat niet wat je het liefste wil als sollicitant én als werkgever? Uitstralen wie je bent en aantrekken wat bij je past?
Ben jij benieuwd naar hoe de senior recruiters van Auxiliumwerkt jullie candidate journey vormgeven? Bel of mail gerust eens!