Ligt de werving bij alle organisaties in deze tijd helemaal plat? Wat is wijsheid, handig? Hoe ga je om met alle recruitment activiteiten in deze tijd?
Wat deze tijd met het bedrijfsleven zal gaan doen op lange termijn, is voor iedereen nog speculeren. Niemand heeft een glazen bol. We weten wel dat aan deze corona-periode een eind gaat komen, alleen wanneer en hoe dit eruit zal komen te zien is niet duidelijk. Maar recruitment is nog steeds hetzelfde: de personele behoefte van een organisatie verbinden aan de arbeidsmarkt (potentie).
Organisaties stonden de eerste weken met name in de overlevingsstand. Sommige organisaties waren druk met alle lopende zaken ombuigen en verzetten naar online. En soms moesten er ook voor diverse medewerkers nog allerlei faciliteiten geregeld worden om vanuit huis te kunnen werken.
Sommige branches worden zwaar getroffen doordat deuren dicht moeten en er daardoor geen werkzaamheden en inkomsten meer zijn. Er zijn ook branches waar nu de handen méér dan nodig zijn. Denk aan het bevoorraden van de supermarkten en het werken in de zorg. En er zijn ook veel organisaties die, ietsjes anders dan normaal, maar wel doorgaan. Hun klanten te woord staan, hun diensten leveren en creatief omgaan met de mogelijkheden die ze wél hebben.
Recruitment in tijden van corona
Zo ook met hun personeelsbehoefte. Natuurlijk zijn er organisaties die juist nu hun recruitmentactiviteiten stopzetten, omdat ze überhaupt met hun huidige personeel nog maar moeten zien of ze het kunnen redden. Maar er zijn ook genoeg organisaties die deze tijd zien als een kans om te werven. En soms ook uit noodzaak écht volop recruitmentactiviteiten moeten inzetten, omdat ze juist nu meer hulp nodig hebben.
Mijn tip: wanneer je een organisatie bent, waarvan je weet dat je personeel nodig hebt of op korte/middellange termijn verwacht nodig te hebben, ga werven. Een recruitmentproces bestaat uit verschillende fases en deze kunnen ook in deze tijd prima vorm gegeven worden.
- Zo begint het met het zichtbaar neerzetten van aantrekkelijk werkgeverschap, zet hiervoor arbeidsmarktcommunicatie in, afgestemd op de periode waarin we zitten, natuurlijk.
Het is toch fantastisch om te zien wat werkgevers doen om hun medewerkers een ‘hart onder de riem’ te steken? Om te zien hoe collega’s met elkaar verbinden in deze tijd? - Dit is de kans om je als werkgever te laten zien, laat zien hoe creatief jullie zijn, hoe flexibel jullie zijn en welke technische faciliteiten je beschikbaar hebt voor medewerkers om flexibel en creatief te werken. Laat zien hoe jullie als werkgever zijn, juist in deze uitdagende, bizarre tijd.
- Zet je wervingskanalen in. Iedereen is thuis en fulltime oriënterend. De online aanwezigheid van iedereen is gigantisch.
Onderzoek toont aan dat 43% van de werkende beroepsbevolking latent werkzoekend is. Nu veel mensen online, vanuit huis, rustig kunnen oriënteren, is het wel zaak dat je zorgt dat jouw vacatures en carrièremogelijkheden zichtbaar en vindbaar zijn voor hen. - Wees eerlijk. Weet je niet zeker of je straks personeel nodig hebt, houd het dan bij arbeidsmarktcommunicatie en zet geen vacature online. Blijf eerlijk naar je sollicitanten, ga geen pool van kandidaten verzamelen, als je niet zeker weet of je deze kandidaten iets kan bieden.
Dus hoe ga je om met recruitmentactiviteiten in deze tijd? Gepast, naar behoefte (denk aan: korte en langere termijn) en transparant.
Advies en/of inspiratie nodig? Neem contact op met Laura Reichgelt.